1 Strana1

1

2 strana 2^{2.1 mereni 1}

2

2.2 Ověření platnosti Lambertova zákona pomocí vztahu 2. Určení absorbčního koeficientu

Byly vybrány čtyři vlnové délky u nichž byly odečteny propustnostipro všechny tloušt’ky vrstvy. Závislost propustnosti na tloušt’ce vrstvy je vynesena v násldedujícím grafu:

Pomocí programu SciDavis byly hodnoty v grafu fitovány přímkami, jejichž směrnice byly numericky vypočítány. Tyto směrnice zároveň udávají koeficient absorbce.

Pro λ = 550nm: α = (104 ± 5)m^{−1}

Pro λ = 600nm: α = (209 ± 5)m^{−1}

Pro λ = 800nm: α = ((118 ± 4)m^{−1}

Pro λ = 1000nm: α = (75 ± 3)m^{−1}

3 Závěr

Byla naměřena spektrální závislost propustnosti zeleného skla o různé tloušt’ce. Pomocí tohoto měření se podařilo ověřit Lambertův zákon, nebot’ přirozený logaritmus propustnosti má lineární závislot na tloušt’ce vrstvy, tedy samotná propustnost klesá exponenciálně se zvyšující se tloušt’kou vrstvy.