Fyzikální sekce přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně

FYZIKÁLNÍ PRAKTIKUM

Praktikum z elektroniky

Zpracoval: Radek Žemlička  Naměřeno: 23. listopadu 2010
Obor: Fy PLAZ  Testováno:

Úloha č. 3:  Graduace Peningova manometru

1 Teoretická část

Princip Peningova manometru je znázorněn na obrázku 1.Mezi katodami může být prstencová, nebo válcová anoda jak je zobrazeno na obrázku. V našem případě byla jako anoda užitá cívka. Cívkou prochází proud I_{0}. Kolmo na osu anody tedy působí magnetické pole, takže elektrony se pohybují po spirále od jedné katody k druhé a zpět, dokud srážky s atomy plynu nezpůsobí, že elektrony spadnou na anodu. Množství srážek a tím i doba průletu elektronu mezi katodou a anodou je dána tlakem plynu. Doba průletu elektronu určuje velikost proudu mezi katodou a anodou. Tento proud nazýváme výbojovým proudem I. Měření tohoto proudu určuje tedy tlak.

Obrázek 1: Ilustrace k principu Peningova manometru

2 Experimentální část a výsledky

2.1 Měření závislosti výbojového proudu Peningova manometru nan napětí

Byla měrena závislsot výbojového proudu I na napětí mezi katodou a cívkou U při konstantníh hodnotách tlaku p, napětí na cívce U_{0} a proudu procházejícím cívkou I_{0}.

\begin{aligned}p & = & 1.6 · 10^{−4} Pa \\ U_{0} & = & 59.06 V \\ I_{0} & = & 915 mA \end{aligned} Graf na obrázku graf1 zobrazuje naměřené výsledky: DáleByla měrena

závislsot výbojového proudu I na napětí mezi katodou a cívkou U při konstantníh hodnotách tlaku p, napětí na cívce U_{0} a proudu procházejícím cívkou I_{0}.

Obrázek 2: Závislsot výbojového proudu I na napětí mezi katodou a cívkou U při konstantníh hodnotách tlaku p, napětí na cívce U_{0} a proudu procházejícím cívkou I_{0}.